Vote at 16een – Solution or Problem for Greek Youth – Ψήφος στα 16? Λύση ή Πρόβλημα

Greek Youth Today- Vote at 16een, Solution or Problem ??

Should voting age be lowered to the age of 16 to give young people more of a say in how the country is run? Would that reinforce their political and social participation?
The research we carried out in 2003 on Greek Youth gives us some data about their characteristics and trends. However, recent events, i.e. wide spread riots of young people all over Greece, are quite difficult to explain because they do not only have to do with income and unemployment, but are also due to a host of reasons.
At first glance I believe that one of the most important problems of young people today is their alienation form the educational system, as well as their entrapment by the family protection system: two problems that emerged from our research as well. In a vital way the above limit considerably their sociopolitical integration in an increasingly difficult economic reality. On the other hand, the Greek state plays the role of both “Patron and Protector” being, at the same time, deeply detested by all, even those who serve it dutifully or those who seek to become employed as civil servants (a fervently wished job perspective for many young people and their families)
Voting at 16 sounds an interesting proposition, however no one could easily appreciate its real effect on young people’s self esteem and their political and social participation. If we take the example of the wide “official” participation of Greek students in the management of Greek Universities (the wider possible in all EU countries) we see that it had a catastrophic effect, i.e. the submission of the students’ movement to “party politics “and “party interests” which had to do with previous generations.
Could “vote at 16” have a similar effect? Could it mean a similar extension of the clientele partisan system to younger and more vulnerable ages? I believe that only an integrated, holistic proposal on Education, assuring real rights and opportunities for young people, could possible show a way out of this crisis.
Unfortunately, up till now, no one has really bothered to deal with this problem, be it educational, political or scientific authority. There is a notion that a “magical recipe” will be somewhat devised that will lead young people to the”desired direction”.
A general proposal like the one on “Vote at 16”, without any further preparation or background, seems a typical example of the above. On the contrary, a proposal defending “Vote at 16” initially in relation to local issues (Municipal, Community), that would be linked concretely to specific rights and opportunities for young people, accompanied by sufficient funds, that would be perhaps an alternative solution. More importantly, a proposal that would cater for real and creative leisure time for them, a promise of emancipation from the shackles of an untenable “official” educational system.

Θα βοηθήσει η Ψήφος στα 16 την Κοινωνική και Πολιτική Συμμετοχή των Νέων;

H έρευνά μας για την Ελληνική Νεολαία δίνει ορισμένα στοιχεία για τα σημερινά της χαρακτηριστικά (2003).
Φυσικά τα πρόσφατα γεγονότα είναι δύσκολο να ερμηνευθούν κι αυτό γιατί συνδέονται με πολλούς διαφορετικούς παράγοντες και όχι μόνο με την ανεργία και το εισόδημα. Σε μία πρώτη εκτίμηση, πιστεύω, ότι πολύ σημαντικότερα προβλήματα των νέων σήμερα είναι η αλλοτρίωσή τους από το εκπαιδευτικό σύστημα καθώς και το οικογενειακό σύστημα προστασίας, κάτι που φαίνεται και στην έρευνά μας. Αυτά τα δύο εμποδίζουν την κοινωνική και πολιτισμική τους ένταξη στην ολοένα και πιο δύσβατη οικονομική πραγματικότητα. Από την άλλη μεριά έχουμε ένα κράτος ‘Πάτρωνα και Προστάτη’ που προκαλεί τα πιο βαθιά αισθήματα απέχθειας σε όλους, ακόμα και σε αυτούς που το υπηρετούν ή που ζητούν εναγωνίως τον διορισμό τους σε αυτό.
Η ψήφος στα 16 ακούγεται ως μία ενδιαφέρουσα πρόταση, αλλά κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει εύκολα ποια θα είναι η πραγματική της επίδραση στην αυτοεκτίμηση των νέων και στην κοινωνική και πολιτική τους συμμετοχή. Η μεγάλη ‘τυπική’ συμμετοχή των φοιτητών στη Διοίκηση των Ελληνικών Πανεπιστημίων (η μεγαλύτερη στην Ευρώπη), είχε, για παράδειγμα, μια καταστροφική επίδραση, δηλαδή την υποταγή και αλλοτρίωση του φοιτητικού κινήματος και της φοιτητικής ζωής στα ‘κομματικά συμφέροντα’ των προηγούμενων γενεών.
Μία ψήφος στα 16, πιθανά, να έχει μία ανάλογη επίδραση, δηλαδή την επέκταση του πελατειακού κομματικού συστήματος στις πιο μικρές και ευάλωτες ηλικίες. Πιστεύω, ότι μια ολοκληρωμένη πρόταση για την Παιδεία που θα εξασφαλίζει τα πραγματικά δικαιώματα και τις ευκαιρίες των νέων, πιθανά να έδειχνε τον δρόμο για μια διέξοδο από την σημερινή κρίση.
Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, κανένας επίσημος εκπαιδευτικός ή επιστημονικός φορέας και κανένα πολιτικό κόμμα δεν ασχολήθηκε σοβαρά με το θέμα, πιστεύοντας βέβαια όλοι ότι θα βρουν εύκολα τη μαγική συνταγή που θα οδηγήσει τους νέους στο ‘δρόμο που επιθυμούν’.
Η γενική πρόταση ‘Ψήφος στα 16’, χωρίς άλλο υπόβαθρο και προετοιμασία, μοιάζει να είναι κάτι ανάλογο. Αντίθετα, μία πρόταση που θα λέει ‘Ψήφος στα 16’ αρχικά για τα τοπικά θέματα (Δήμους κ.α.) και η οποία θα συνδέεται με την δημιουργία ευκαιριών για τους νέους και τη διάθεση σε αυτούς των ανάλογων πόρων, θα αποτελούσε ίσως μια εναλλακτική λύση, αν συνδεόταν μάλιστα με την εξασφάλιση στους νέους ενός πραγματικού ελεύθερου και δημιουργικού χρόνου καθώς και την απελευθέρωσή τους από τη ‘δυσβάσταχτη’ τυπική εκπαίδευση.

Advertisements

~ by chtouris on December 10, 2008.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: